• Skip to main content
  • Hoppa till sidfot

Hjälp en journalist

För företagare som önskar synas mer i tidningarna och journalister som snabbare vill hitta case att skriva om.

  • Hem
  • Pressrum
    • BIlder & Material
  • Om Hej
    • Böcker – Vad alla företagare borde veta om PR
  • FAQ
  • Kontakt
  • Priser
  • Nätverkspodden
  • Pressmeddelanden
  • Hitta case
  • Hitta journalist

5 november, 2019 av Marie Hagberg

Anpassa budskapet, anpassa kommunikationen – DISC

Disc
DISC-modellen

DISC är en av världens mest använda tester. Det är ett verktyg för att kommunicera och lära känna sig själv bättre. ”Vad är viktigt när någon kommunicerar med mig? Hur tar jag till mig information, vad vill jag höra? Hur vill jag att mitt budskap ska tas emot?”
 
Disc  är en teori om mänskligt beteende som hjälper människor att bli mer framgångsrika genom kommunikationsprofilering, för att göra det enkelt, berättar Monica Poshman, som är licensierad i Extended Disc Testing
och fortsätter: Att jag anpassar min kommunikation, så att den tas emot på ett bra sätt. Så att jag inte står där och pratar och så är det ingen som lyssnar! Eller tycker att jag är flamsig eller för detaljerad…

Via Extended Disc kan du ta reda på vad du har för naturlig samt anpassad kommunikationsstil. Hur anpassar du dig på jobbet t ex? Du kanske behöver trycka ner vissa naturliga sidor hos dig själv och lyfta upp andra, för att jobbet kräver det. Det blir rätt jobbigt. Vi är ju som vi är och om vi anpassar oss för mycket, kan det bli väldigt energidränerande.
 
– Testa dig själv i verktyget, rekommenderar Monica Poshman. Om du vet vilka dina behov är och hur du kommunicerar, kan du också tänka dig för, när du kommunicerar med människor som har en annan profil än du.
 
Hur kan DISC användas i nätverkssammanhang?
 
– Studera personen du vill prata med. Allt ifrån hur hon är klädd, till hur hon pratar och gestikulerar. Du kanske skamträffa någon som du fått kontakt med via Linkedin eller Facebook?

Titta på bilder av personen innan. Hur ser de ut? Hur uttrycker hon sig? Då kan du få en slags idé om vilken av de fyra färgerna som är dominant. Ha lite känsla för vem det kan vara och försök matcha vad personen vill ha av dig. 

Monica Poshman exemplifierar: “Tänk dig att du är på ett mingel och ser någon du vill prata med, som har en tydlig blå profil. Detta är någon som vill ha mycket fakta/analyser.

Då behöver du vara påläst, om du ska nå fram med ditt budskap. För du kommer att få frågor. I detalj. Hur fungerar det här? Har du tittat på det här? Vilka analyser har du gjort?

Du behöver kunna svara på det, annars kommer personen att tycka att du inte har koll på läget och eventuellt inte lyssna på dig.”
 
Anpassa ditt budskap, anpassa din kommunikation
Du kan anpassa dig och ditt budskap efter färgerna, för att möta andra bättre. Ha förståelse för att vi är olika och har olika behov. Det kan göra att du får ut otroligt mycket mer av ditt möte, presentation eller diskussion.
 
Om du pratar långsamt och har en väldigt snabb person på andra sidan, mer gul eller röd, då kommer den att tycka att du är för långsam. Då kanske du behöver prata snabbare.
 
Står där en person som är väldigt rak, väldigt tydlig i rösten, pekar med hela handen… Försök att matcha beteendet lite.
Var kortfattad och tydlig när du pratar. Var konkret och kom snabbt till saken. Om du istället går fram och är väldigt försiktig, tyst eller blyg, då kommer personen troligen inte att lyssna till dig.

Boken ”Omgiven av idioter” av Tomas Eriksson sålde massor men fick också massor av kritik. Hur ser du på det?
– Mycket av den kritiken var obefogad. Han har aldrig, så vitt jag vet, påstått att han har uppfunnit den här DISC-modellen. Redan för över 2 500 år sedan började vi kategorisera/gruppera människors beteenden. Vi är alla unika men har ändå vissa tendenser som går att gruppera.

Monica Poshman

Marie Hagberg

Artikeln bygger på en intervju med Monica Poshman som du kan höra i Nätverkspodden.

Faktaruta:

Monica Poshman är resultatdriven förändringsledare och har över 20 års erfarenhet av den finansiella sektorn i ledande positioner. Hon är även coach, mentor och reikiterapeut,.
 
Du når henne via egna företaget FixUBalance. 
 

Arkiverad under: Alla Taggad som: budskap, DISC, Kommunikation, Marie Hagberg, Monica Poshman

Marie HagbergFörutom att driva Hjälp en journalist så är jag PR-konsult och hjälper företag att få utrymme i media. Jag är även författare till 4 relationsböcker och gjort ett relationsspel.

Footer

Kontaktinformation

Gällande efterlysningar:
Prenumerera gratis här >>

Hjälp en journalist

0761-62 74 33 (0761-Mariee)
marie@hjalpenjournalist.nu

 

Navigera

  • FAQ
  • För företagare
  • För journalister
  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kategorier

  • Alla
  • Arbetsrelaterat
  • Diverse
  • Företagsrelaterat
  • Hälsa & Träning
  • Hus & Hem
  • Kvinnor
  • Män
  • Relationer
  • Webbseminarium

Om oss

Hjälp en journalist är till för att journalister lättare och snabbare ska kunna hitta intervjupersoner/case till sina artiklar, radio- och tvprogram.

Över 600 journalister från Sveriges Radio, Sveriges Television, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, Aftonbladet, Metro, Amelia… är med. Plus mängder av frilansare.

Hjälp en journalist är även till för att företagare lättare ska få värdefull publicitet i media. Det är helt gratis för alla att svara på upp till fem efterlysningar.

Varmt välkommen!

Copyright All Rights Reserved © 2021 · Hjälp En Journalist · Made by Patricia Erlandson