“Marknadsföring är a och o för att nå ut med sina produkter och tjänster. Det är ett ämne jag brinner för. Marknadsföring är väldigt viktigt att tänka på men lätt att glömma.”
– När jag för 14 år sedan startade mitt första företag och sålde självförsvarssprayer, fanns sådant redan på marknaden. Men det hade inte jobbats så mycket med marknadsföringen. När jag köpte loss ensamrätten till sprayerna, fokuserade jag mycket på PR och marknadsföring. Och satsningen lyckades!
Under den här tiden syntes Therese Albrechtson överallt, hela tiden. Hon berättar: ”Jag kom i rätt tid, vågade sticka ut, var väldigt orädd och kanske en aning naiv också. Det är klart att det blir en helt annan försäljning när man når ut med produkterna, oavsett hur bra de är. Den var lika bra innan som den var efter att jag tog över. Men det var just marknadsföringen som gjorde skillnad.”
– På senare tid har jag fokuserat väldigt mycket på min bok ”Dålig mamma eller superkvinna” (Tukan förlag), om kvinnor, karriär och föräldraskap.
Varför skrev du boken?
– När jag fick barn, möttes jag av väldigt mycket fördomar. Sex veckor efter att vi fått vårt första barn, åkte jag iväg och var konferencier på ett entreprenörsevent. Min man åkte iväg efter åtta veckor och skulle spela Champions League match. Skillnaden i bemötandet var enorm! Till mig sa alla ”Stackars barn” och ”Du borde inte skaffa barn om du inte tar hand om det”. Sambon fick mest höra ”Vad skönt för dig att komma iväg och koppla av.”
– Många har så mycket attityder och förväntningar kring hur du ska vara som mamma. Du ska inte jobba för mycket, du ska inte göra det, det och det. Jag är lite chockad att fortfarande 2018, anses att kvinnorna ska göra det mesta hemma med barnen och hushållet. – Bemötandet gjorde att jag blev mer och mer förbannad! Ilska är ibland en bra metod för att få saker och ting gjorda, lägger Therese Albrechtson till. Då bestämde jag mig för att ta reda på om andra kvinnor i karriären upplevde samma sak. Om de mötte det motståndet, om de fick den kritiken. – Jag kände att det här är fruktansvärt, att pressen och stressen ligger så mycket på kvinnor. Att vi försöker leva upp till att ”vara en bra mamma men samtidigt göra karriär”. Då är det inte konstigt att kvinnors sjukskrivningar har ökat med 90 %.
– Jag får ofta höra ”Men vi har det jättebra i Sverige, hur kan du klaga?” Ja, vi har det fantastiskt bra. Vi är ett av världens mest jämställda länder. MEN vi är också Europas mest stressade, när det gäller att få ihop arbets- och familjeliv. Det är skrämmande. Jag tror att det har mycket att göra med hur vi förväntas leva våra liv, kontra hur vi vill leva våra liv.
– Innan jag fick barn trodde jag inte att en sådan här bok skulle behövas. Vi måste få bort de här normerna kring hur man ska vara som förälder, när man är mamma kontra pappa. Hur har du gjort för att få så mycket publicitet i media för boken? – Det är ett intressant ämne och en bra fråga för gemene man. Jag hade mycket hjälp av Jiwar, som är PR-ansvarig på förlaget. Det är också väldigt viktigt att hela tiden lyfta vad åhörarna, läsarna eller lyssnarna vill se, läsa eller höra, understryker hon. ”För mig var det inte viktigast att få ut boken. Den kom på köpet. För mig var det viktigast att få ut frågorna!”
Therese Albrechtsons 5 bästa PR-tips:
1. Kontakta journalisterna
En punkt där många fallerar, är att de inte kontaktar journalister över huvud taget.
– Många undrar hur jag får PR. Då berättar jag att jag kontaktar journalisterna. ”Aha, det är så det går till…”
– Det är lättare att få PR OM du kontaktar journalisterna och berättar vad du har att säga. Många är rädda och tänker att det är inte är någon idé. Men det är inte någon idé att bara sitta hemma och vänta på att journalisten ska ringa.
2. Vad intresserar journalistens publik?
– Det handlar mycket om vad journalistens publik vill läsa/höra/se. Många (företagare) är noga med vad de vill få ut. Men det är inte det du ska fokusera på, utan tvärtom. Vad vill journalistens publik ha? Det vill säga hennes läsare, lyssnare eller tittare?
– Om jag lyfter boken kanske det är många journalister som inte vill marknadsföra den. Men om jag lyfter frågorna blir många intresserade, eftersom det är intressanta frågor att debattera.
Om du har någon annan produkt eller tjänst, kan du fundera över vad allmänheten har för intresse av att höra om det.
3. Var personlig
Skicka inte ett standardbrev till alla. Kontakta istället journalisterna personligen. Är det en företagartidning? Rikta in frågorna och svaren kring just företagare. Är det unga tjejer får du rikta in dig på ett annat sätt. Istället för att skicka ett standardbrev, lägg hellre tid på att formulera det personligt och utifrån tidningens målgrupp.
4. Skapa relationer med journalister
Det är väldigt viktigt att du skapar en relation med journalisten. Bygg upp nätverket så tidigt som möjligt. När du ska lansera någonting är det svårare att nå ut om du bara vill ha en tjänst.
Om du istället börjat med att bygga en relation, är det lättare att kunna prata om vad du vill få ut här och nu.
5. Satsa på kändisar
– Det är alltid lättare att få PR med kända personer. Jag hade en fördel av att jag i boken hade väldigt mycket intressant material, där personer som Camilla Läckberg, Anna Kindberg Batra och Isabella Lövengrip (Blondinbella) har uttalat sig kring kvinnor, karriär och föräldraskap.
Marie Hagberg
P.S
Lyssna gärna på Therese Albrechtson när hon medverkade i Nätverkspodden! Och prenumerera gärna på podden om du lyssnar via iTunes.